6/44 Afganistan. Vânătorii de zmeie – Khaled Hosseini

Khaled Hosseini este unul dintre cei mai citiți scriitori din lume, cu vânzări de peste 39 de milioane de cărți la nivel mondial. Scriitorul afgano-american s-a născut în Kabul, Afganistan, în 1965, fiind cel mai mare dintre cei 5 copii ai familiei, o familie nobilă de origine paștună. Tatăl său, diplomat al Ministerului Afacerilor Externe din Kabul, i-a asigurat apartenența la un segment privilegiat al societății. A dus astfel o viață protejată, având servitori, participând la petreceri la ambasadă, purtând discuții cu vizitatori străini, intelectuali sau artiști.

În timpul loviturii de stat din Afganistan, Hosseini se afla împreună cu familia sa la Paris, unde tatăl său fusese delegat de către Minister. Atrocitățile petrecute în țară îi vor determina să ceară azil în SUA, unde vor și rămâne și unde viața privilegiată li se va schimba radical. Khaled Hosseini avea 15 ani și își amintește sosirea în America ca pe un “șoc cultural”.

În 1993 Hosseini termină facultatea în San Diego, își continuă rezidențiatul în Los Angeles și va începe apoi să practice medicina.

În 2001 începe să scrie la primul său roman – Vânătorii de zmeie, care va deveni ulterior un real succes. Va continua cu Splendida cetate a celor o mie de sori (un roman încă și mai dur decât primul, prezentând condiția femeii afgane). În 2013 apare Și munții au ecou și ne poartă în mijlocul vieții dramatice a unei fetițe care este vândută de tatăl său ca să își poată întreține familia.

*

În anul 2003 Hosseini își publică primul său roman Vânătorii de zmeie, provocând o senzație internațională și intrând direct pe lista bestseller-urilor New York Times unde va rămâne pentru mai mult de 100 de săptămâni.

Pătrundem în acțiunea romanului ca martori ai prieteniei dintre Amir (membru privilegiat de origine paștună) și Hassan (servitorul și prietenul său de origine hazară). Continuăm povestea având la îndemână următoarele cuvinte cheie: prietenie, sacrificiu în numele loialității, alegeri dureroase, trădare, relația tată-fiu, relația copilărie-maturizare, greșeli și încercări de izbăvire. Printre temele cărții se numără, de asemenea, și tensiunile etnice dintre hazarii și paștunii din Afganistan și experiențele trăite de imigranții din Statele Unite ale Americii.

Nu în ultimul rând, cartea este o cronică politică, scena politică oferind context, nuanță și profunzime poveștii. Acțiunea romanului se petrece majoritar în Afganistan, începând cu căderea monarhiei și până la prăbușirea regimului taliban. Kabul (Afganistan), Islamabad (Pakistan), America sunt scenele pe care se scrie această poveste lungă de aproape 4 decenii.

Personal, am perceput acțiunea cărții ca fiind structurată în 3 mari părți: paradisul; păcatul și căderea; căutarea izbăvirii.

Prima parte te fascinează, te acaparează și nu te lasă până nu îi întorci toate filele. Prietenie. Loialitate și trădare.

Cadrul oriental, exotic, liric, din prima parte, dispare în partea a doua. În locul său apare o realitate occidentală gri, stearpă, fără posibilitate de romanțare. Acțiunea se mișcă mai greoi și trist. Dezrădăcinare. Cădere.

Partea a treia este dură, în mișcare, cu prea multe dezvăluiri, răsturnări de situație, vechi întâlniri și coincidențe. Viața nu are povești atât de logice și de simetrice. Deși felul în care e întoarsă din condei această parte mi s-a părut prea în stilul filmelor americane, gândul dispare rapid pentru că acțiunea este atât de captivantă încât devii iarăși avid, total acaparat și întorci pe nerăsuflate pagină după pagină.

“For you, a thousand times over.”

O poveste care te mișcă, o scriitură lină, plăcută, care reușește să îngemăneze armonios dulcele cu amarul, visarea cu grotescul, poezia cu atrocitatea. O poveste despre prietenie, trădare și căutarea izbăvirii, desfășurată și încadrată istoric de tumultoasă perioadă a preluării Afganistanului de către sovietici și apoi de către talibani.

Vânătorii de zmeie, Khaled Hosseini, traducerea din limba engleză de Mihaela S. Oprea-Aron, Editura Niculescu, 2018

O dată cu acest roman emoționant am adăugat călătoriei noastre o a șasea oprire și putem număra până acum următoarele țări:

1. America de Nord: SUA