Creativity, Inc. – Ed Catmull

Nu e ciudat cum tocmai pentru cărțile care îți plac parcă nu găsești cuvintele potrivite?

Creativity, Inc. m-a încântat! Este o carte de management și mă așteptam să fie măcar puțin plictisitoare, dar spre surpriza mea, nu a fost așa! Principiile de management se îmbină cu povestea vieții profesionale a autorului și cu istoricul Studiourilor Pixar Animation; o autobiografie de business care te atrage prin concepte și idei valoroase.

”Întotdeauna încearcă să angajezi oameni mai deștepți decât tine. Întotdeauna pariază pe ce este mai bun, chiar dacă pare o posibilă amenințare.”

Cartea se adresează ”oricui dorește să lucreze într-un mediu ce încurajează creativitatea și rezolvarea eficientă a problemelor.” Creativitate, eficiență – două idei ce mă atrag, nici nu e de mirare că a fost o lectură atât de plăcută!

”Liderii de succes trebuie să accepte că modelele lor pot fi greșite sau incomplete. Numai atunci când admitem că nu știm, putem spera, cumva, să învățăm.”

”Găsirea echipei potrivite este precursorul necesar al găsirii ideilor potrivite. E ușor să spui că dorești oameni talentați, și așa și este, dar felul în care acei oameni interacționează unii cu ceilalți este adevărata cheie. Chiar și cei mai inteligenți oameni pot forma o echipă ineficientă, dacă nu sunt compatibili. Aceasta înseamnă că este mai bine să te concentrezi asupra modului în care lucrează o echipă, și nu asupra talentelor celor care fac parte din ea.”

Ce m-a încântat?

1. Modul în care autorul cărții, co-fondator al Studiourilor Pixar Animation, crede că trebuie să fie condusă o companie pentru ca oamenii să simtă că fac parte, că au un scop comun, că le este încurajată creativitatea.

”Caracteristica unei culturi creative sănătoase constă în aceea că oamenii se simt liberi să-și împărtășească ideile, opiniile și criticile.” ”Când vine vorba de inspirație creativă, funcțiile și ierarhia nu au sens.”
”Comunicarea liberă era esențială, indiferent de poziția pe care o aveai.”

2. Catmull face parte dintre creatorii și inovatorii domeniului animației cinematografice. A fost fascinant să aflu din poveștile sale despre istoria animației și a greilor industriei sau despre cât de departe tehnic s-a ajuns în atât de puțin timp.

”Eram tineri, impulsionați de sentimentul că inventam domeniul de la zero, iar acest lucru era palpitant dincolo de cuvinte.”

3. Povestea gravitează în jurul Studiourilor Pixar, o companie dragă mie încă de când a apărut Toy Story sau În căutarea lui Nemo. Multe dintre animațiile Pixar mi s-au părut pline de emoție și idei profunde.
M-au încântat astfel mărturisirile din culise despre problemele întâmpinate în procesul de creație a unor filme cunoscute, precum și lecțiile învățate din rezolvarea greșelilor.

”Cele mai sănătoase organizații sunt alcătuite din departamente ale căror agende de lucru diferă, dar ale căror obiective sunt interdependente. Dacă una dintre agende câștigă, pierdem toți.”

4. Intră în scenă întâmplări interesante despre Silicon Valley în vremea de înflorire maximă a domeniului IT; George Lucas, creatorul Star Wars; Steve Jobs (care salvează compania și devine co-fondator Pixar) și Disney Animation etc.

”După ce am semnat, Steve ne-a luat pe mine și pe Alvy deoparte, ne-a îmbrățișat și ne-a spus: Orice s-ar întâmpla, trebuie să rămânem loiali unii față de alții.”

6. Nu e doar o carte despre istoria animației sau despre principii de management care încurajează exprimarea liberă și creativitatea, ascuns printre rânduri poți găsi câte un grăunte prețios pentru puțin mai multă claritate în propria viață.

”Motivul pentru care a sta în prezent este atât de vital: totul se schimbă. Mereu. Și nu ai cum să împiedici acest lucru. Iar încercările tale de a opri asta îți creează probleme. Produc durere, dar se pare că nu învățam din asta. Mai rău, rezistența la schimbare te privează de mintea începătorului – deschiderea față de nou.”

”Nesiguranța și schimbarea sunt constantele vieții. Și aceasta este partea interesantă. Adevărul este că, pe măsură ce apar provocări, vor exista întotdeauna greșeli, iar noi nu terminam niciodată ce avem de făcut. Vom avea întotdeauna probleme, multe rămânând ascunse vederii; trebuie să facem eforturi pentru a le scoate la lumină și a ne evalua propria contribuție la apariția acestora, chiar dacă acest lucru înseamnă să ne simțim neplăcut.”

Mie mi-a plăcut mult cartea, în primul rând, pentru că a validat imaginea pe care o aveam despre felul în care ar trebui să funcționeze un loc de muncă. Am rezonat cu principiile propuse de Catmull, m-am simțit foarte aproape de poveștile sale și am simțit că avem valori comune. Și asta m-a entuziasmat!

Am găsit în carte mai multe aspecte de interes pentru mine: idei despre creativitate sau despre eficientizare de procese; principii legate de psihologia organizațională și wellbeing; metode de a crea un mediu de lucru propice ideilor și exprimării libere, orientat spre soluții; ideea de comunitate, pasiune, progres și scop comun etc.

Eu sper ca această carte să placă tuturor, pentru mine a fost cea mai bună carte de non-ficțiune citită în 2020.

Vă las mai departe cu câteva fragmente din ideile sale!

”Dacă dai o idee bună unei echipe mediocre, o să o strice. Dacă dai o idee mediocră unei echipe excepționale, ori o s-o îmbunătățească, ori o să se debaraseze de ea și o să vină cu ceva mai bun.”

”Există o modalitate rapidă de a stabili dacă firma ta a adoptat o definiție negativă a eșecului. Pune-ți întrebarea ce se întâmplă dacă se descoperă o eroare. Oamenii se închid în ei și se interiorizează, în loc să încerce, împreună, să descâlcească motivele problemelor care ar putea fi evitate în viitor? Întreabă cineva: a cui este vina? Dacă da, atunci cultura voastră este una care condamnă eșecul. Eșecul este destul de greu de tolerat și fără să mai fie complicat prin căutarea unui țap ispășitor. Într-o cultură bazată pe teamă, și cu aversiune față de eșec, oamenii vor evita, conștient sau nu, riscul.”

”Obiectivul prin urmare este să separăm eșecul și teama – să cream un mediu în care greșeala nu produce teroare în inimile angajaților.”

”Ai nevoie de furtuni. Este ca o ecologie. A vedea lipsa conflictului ca optimă este ca și cum ai spune că o zi însorită este optimă. (…). Dar, dacă fiecare zi este însorită și nu plouă, nu mai crește nimic. Esența este să vezi conflictul ca esențial, pentru că, în felul acesta știm că ideile cele mai bune vor fi testate și vor supraviețui. Știi, nu poate fi totul numai soare.
Este misiunea managementului să găsească o formulă pentru a-i ajuta pe alții să vadă conflictul ca pe ceva sănătos – ca pe o cale către echilibru, care este în avantajul nostru, al tuturor, în perspectivă.”

Creativity, Inc. Cum sa depășești forțele nevăzute care stau în calea adevăratei inspirații – Ed Cadmull și Amy Wallace, Litera, 2017, traducerea Irina Brateș

Text recenzie: Andra Staicu
Facebook: Casa din cuvinte
Instagram: @casa_din_cuvinte

Acest blog este protejat de Legea Drepturilor de Autor. Preluarea pentru uz personal sau comercial a textelor se poate face numai cu acordul scris al autorului și menționarea sursei prin link. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Website Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: