[14/44 Canada] Cântarea Asasinului – M.G. Vassanji

M.G. Vassanji s-a născut în Kenya și a copilărit în Tanzania. Trăiește în Canada, scrie în engleză și este considerat scriitor canadian. Să mai adăugăm o țară, spui? Fie!🙃 Acțiunea din cartea prezentată acum se petrece preponderent în India! Kenya, Tanzania, Canada, India – nici că se putea mai în spiritul proiectului 44 de cărți din 44 de țări!

Este prima dată când descopăr scrierile lui M.G. Vassanji și mă bucur căci este un autor talentat, profund, care are experiența scrisului, apreciat de critici și cu mai multe premii în palmares. Vreau neapărat să mai citesc povești scrise de el. Acțiunea din cărțile sale este plasată în general în India sau Africa de Est cea ce mă face și mai curioasă!

Chiar dacă nu este neapărat romanul perfect, despre ”Cântarea asasinului” pot afirma răspicat că este o carte foarte bună; cea mai bună carte citită de mine până acum, anul acesta.

*

Universul din ”Cântarea asasinului” începe să prindă contur în jurul poveștilor misterioase și a miturilor despre un sufit călător din secolul 13-lea, Nur Fazal. În Gujarat, India, există un lăcaș dedicat acestui sufit și e vechi de sute de ani – altarul de la Pirbaag. De generații familia lui Karsan Dargawalla, protagonistul romanului, este cea care păzește altarul. Doar că de data aceasta lucrurile par să nu mai urmeze cursul tradiției.

Din cauza altarului Karsan simte că și-a pierdut tatăl, care nu mai este un tată normal, ci este ascetul, avatarul Pirbaagului, întruparea sufitului Nur Fazal. Tatăl are mereu îndatoriri spirituale, este înconjurat de pelerini cărora le oferă alinare și ghidare sau stă închis în biblioteca sa unde rescrie texte vechi despre sufit.

Karsan mai simte și o presiune mereu crescândă pentru momentul, care se apropie, în care va trebui să preia el altarul. Nu își dorește nimic din toate astea, el e atras de știință și vrea să fie un tânăr ca toți ceilalți, să se bucure de viață, să descopere lumea și tot feluri de lucruri interesante care pare că se petrec pretutindeni. Tatăl însă nu îngăduie – tradiția trebuie neapărat urmată, iar privilegiul ce i se oferă este o misiune importantă ce trebuie urmată mai presus de orice. Și el renunțase la viața sa normală și își preluase cu smerenie datoria; altă cale nu exista.

Conflictul interior dintre dorința sa și dorința tatălui devine prea apăsător și fiul decide să respingă moștenirea spirituală; pleacă cu o bursă de studii la Harvard. Vina îl roade din cauza actului său de rebeliune însă, cu cât simte mai mult rugămintea și presiunea venită din partea tatălui de a-și prelua datoria de generații, cu atât fuge mai repede și mai departe, rupe și mai mult legăturile.

Prețul libertății individuale pare să fie suferința sa și a celor iubiți, dar Karsan continuă să trăiască vreme de 3 decenii într-un fel de exil autoimpus. Părinții au sufletul frânt, fratele se simte părăsit. Karsan suferă și el, dar este hotărât să nu cedeze; își va construi o viață a lui, departe de familie, de altar, de India. Ruptura dintre generații este apăsătoare și dureroasă chiar și pentru cititorul martor.

Karsan descoperă însă că nu poate scăpa de propriul destin: moștenirea abandonată îl chemă înapoi. Când se va întoarce va reveni într-un loc sfâșiat de conflicte sângeroase între hinduși și musulmani. Deși sufismul aparține tradiției musulmane, Karsan își amintește că tatăl nu se considera nici musulman și nici hindus. Oricine era bine primit în altarul deschis tuturor; un vis de armonie și respect între credințe. “Castă, clasă, religie, limbă. Copil fiind, nu le-am dat niciodată prea mare importanță. Am fost învățat de către tata, în gradina strămoșilor mei, să cred că diferențele dintre noi sunt superficiale; de fapt, inexistente.” Ce va găsi la întoarcerea sa în Pirbaag va fi greu de acceptat.

Pe un alt palier al poveștii suntem martorii legăturii dintre Karsan și fratele său Mansoor. Acesta din urmă devine militant musulman și e posibil să fie implicat în acte de terorism. Conflictele dintre hinduși si musulmani sunt cele care aduc în carte imagini dure și o atmosferă tensionată și zbuciumată.

*

Prima parte a cărții este mai lentă, acțiunea se mișcă încet. Întoarcerile în trecutul îndepărtat sunt mistice și pline de spiritualitate, câteodată scrierea este mai densă. Nu renunța însă, acțiunea se va pune frumos în mișcare, iar din momentul în care Karsan ajunge la facultate se va citi pe nerăsuflate.

Drama prin care trece familia lui Karsan este simbolică pentru drama prin care trece întreaga Indie a secolului 20 în mișcare de la vechile tradiții și valori, la unele noi. Se contrapun trecut vs. prezent, mit vs. realitate, modern vs. tradiție, știință vs. religie vs. spiritualitate, Est vs. Vest, Pakistan vs. India, hindus vs. musulman.

Nu e o carte neapărat ușor de citit – povești din secolul al 13-lea legate de viața sufitului, povești din copilăria personajului principal și povești din prezentul său se împletesc (3 paliere). Când acțiunea sare în trecut devine mai densă. Pe de altă parte toate detaliile și amănuntele legate de caste, de obiceiuri, de mituri, tradiții, de gust și culoare întregesc iscusit și verosimil imaginea Indiei. Simți că ești acolo, părtaș la istoria și transformările ei. Povestea ia avânt și devine din ce în ce mai captivantă cu cât acțiunea înaintează. Un autor cu un talent incontestabil și o carte cu profunzime emoțională ce scoate la lumină idei care te pun pe gânduri.

“Mi-am făcut imediat un mare dușman: Timpul. Peste tot existau ceasuri în această cultură a vitezei, batjocorindu-te, tachinându-te, aducându-ți aminte, mustrându-te cu cele două limbi ridicate ca niște bice gata să te plesnească.”

Misticism, spiritualitate, religie, globalizare, istorie, un roman al căutării identității, al transformărilor și al devenirii.

Cântarea asasinului, M.G. Vassanji, traducerea Mariana Piroteală, București, Litera Internațional, 2012

Spor la citit și la descoperit!
Cu drag,
Andra🐞

Text recenzie: Andra Staicu
Facebook: Casa din cuvinte
Instagram: @casa_din_cuvinte

Acest blog este protejat de Legea Drepturilor de Autor. Preluarea pentru uz personal sau comercial a textelor se poate face numai cu acordul scris al autorului și menționarea sursei prin link. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Website Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: